مزایا و کارایی مدیریت دانش
کارایی مدیریت دانش
حوزه رقابت، سازمانها را مجبور میسازد که با نیاز به کارایی روبه رو شوند و آن را تشویق کنند، از مدیریت دانش برای ارتقای عوامل هوشمند استفاده کنند، و همچنین آنها را قادر میسازد که از امکانات و ابزارهای فنی استفاده بیشتری نمایند. سازمان میتواند بعضی از داراییهای غیرمحسوس خود را اندازهگیری نماید و از نسبتهای غیرمالی و یا شاخص هایی برای اندازهگیری کارایی مدیریت سود جوید. بسته به مهمترین فرایندهای تولیدکننده ارزش، هر سازمانی مجبور است که این داراییها را انتخاب نماید تا مبنایی برای مقیاس داشته باشد و همچنین شاخصهای سودمندی داشته باشد. اندازهگیری داراییهای غیرمحسوس کار آسانی نیست، زیرا نه تکنیکهای ویژهای وجود دارد و نه معیارهای ارزیابی. به علاوه مدیریت نیازمند به دست آوردن صلاحیتها یا کیفیت هاست تا سیستمهای اندازهگیری را ایجاد و خصوصیات مشکلات موجود را در قلمرو مسائل نامحسوس بشناسد. بر طبق خصوصیات جاری، اقتصاد دانشِ در حال بروز باید به حساب آورده شود.
به عنوان مثال، بعضی از سازمانها مثل شرکتهای تکنولوژی پیشرفته و شرکتهای خدمات حرفهای از قبل در حال تجربه تأثیرات اقتصاد دانش هستند. مدیریت دانش مستقیماً به قدرت رقابتی دانش یک سازمان مربوط است و در حقیقت دانش موجود میتواند با آنچه یک سازمان باید برای اجرای استراتژی خود بداند، مقایسه شود و نیاز به کارایی سازمانی، استفاده از توسعه دانش فراگیر را برای نیل به سطح قابل قبولی از فرایند مدیریت دانش برمیانگیزاند. مزایای ناشی از مدیریت دانش، بستگی به نوع کاربرد دانش دارد، به عنوان مثال، به علت فعل و انفعالات متقابل پایین دانش از قبل آماده شده، انتشارات الکترونیک (مثل تکست بوکسها و سرفصل و دروس الکترونیک) میتوانند راه مؤثری در صرفهجویی هزینه یا افزایش کارایی باشند.
از سوی دیگر، کاربردهایی که خاصیت واکنش بیشتری دارند، حمایت برای حل مشکلات ایجاد میکنند. همچنین، برای ایجاد خلاقیت و محصولات جدید، مدیریت باید بین کارایی مدیریت دانش، تعهد عملیات هوشمند، و عملکرد ابزارهای فنی یک تعادل پایدار برقرار نماید. یک ترکیب متناسب از منابع هوشمند میتواند به مدیران کمک کند تا مشکلات را بهتر پیشبینی نموده و تلاشهای ابتکاری را هدایت نمایند و به کارایی بیشتر مدیریت دانش یاری رسانند، ضمن آنکه بر دسترسی به اهداف سازمانی تمرکز داشته باشند. بر مبنای مجموعهای از ابزارهای فنی سیستم حمایت از تصمیمات استراتژیک (کار گروهی و واسطهها، عوامل یکپارچهکننده سیستم، و نرمافزار و سختافزار)، سازمانها میتوانند تلاش نمایند که یک رهیافت جدیدی برای نیل به سطوح بالاتر، تصمیمات استراتژیک یکپارچه، کارایی سازمانی، و عملکرد مدیریت دست یابند.
دانلود و نمایش فیلم های مربوط به مدیریت فرآیند کسب و کار
« مدیریت دانش (KM) پشتیبانی پورتال از مدیریت دانش »
Improves coordination, collaboration, and accountability.Improves the ability to analyze program effectiveness.Promotes standardized data-collection methodology.Facilitates timely feedback and approval.Generates useable reports of individual and aggregate data Combines multiple forms into one online system.Streamlines and tracks plan/reporting approval process.Identifies contractor training needs