چه عملکرد و اجزایی تشکیل یک مجموعه BPM کامل را می دهد؟
چه عملکرد و اجزایی تشکیل یک مجموعه BPM کامل را می دهد؟
به کل مجموعه و فناوری های پیاده سازی BPM گاهی اوقات با عنوان جعبه ابزار BPM یا BPMS اشاره می شود.
به کل مجموعه و فناوری های پیاده سازی BPM گاهی اوقات با عنوان جعبه ابزار BPM یا BPMS اشاره میشود. در هنگام انتخاب تکنولوژی به عنوان بخشی از تطبیق BPM، گاهی اوقات این اجزا به طور جداگانه و گاهی اوقات همه با هم به عنوان یک محیط یکپارچه در میآیند. در هر صورت، درک تفاوت فهرست اجزا و عملکردها با ارزش است.
فناوری BPM برای اتوماسیون فرآیند به مونتاژ اجزا برای برنامههای کاربردی بر اساس جریان تعریف شده توسط یک مدل کسب و کار کمک میکند. باید کارکردهایی برای ایجاد و مدیریت مدل فرآیند کسب و کار وجود داشته باشد. کنترل مجموعه ای از اجزا با استفاده از مدل گاهی اوقات ارکستراسیون نامیده میشود.
مونتاژ یک برنامه فرآیند کسب و کار بدون اجزایی از انواع مختلف از جمله: رابط کاربر و وب سرویس نمیتواند اتفاق بیفتد. قوانین کسب و کار باید برای پشتیبانی از برنامه ی مونتاژ شده ایجاد شوند. علاوه بر این، اجزایی که یکبار ایجاد شده اند باید در مخازن ساخته شده برای این هدف ذخیره و مدیریت شوند. در این زمان، اجزا باید به روشهایی که توسط BPM کنترل نمیشوند با هم یکپارچه شوند.
هنگامیکه یک برنامه ایجاد شده است، فعالیتهای در حال انجام ممکن است نیاز به پیگیری و نظارت داشته باشند.
در این جا لیستی از رایج ترین اجزا و مکانیسمهای مدیریت که در مونتاژ برنامههای کاربردی درگیر هستند آورده شده است.
خدمات وب. BPM به SOA نیاز دارد. عمل ایجاد مدلهای فرآیند کسب و کار اجرایی شروعی برای ایجاد برنامههای کاربردی است که به خودکارسازی و پشتیبانی فرآیندهای کسب و کار کمک میکند. برای این که هر مرحله فرآیند کسب و کار بتواند با جهان تعامل داشته باشد، وب سرویس برای ایجاد ارتباطات دو طرفه با برنامههای سازمانی و دسترسی به منابع دیگر اطلاعات و قابلیتها در اینترنت، مورد نیاز هستند.
قوانین کسب و کار. مراحل فرآیند میتواند برنامههای کاربردی مجموعه ای از قوانین کسب و کار، شامل تعیین برخی از نتایج، بر پایه ورودیهای مشخص و قوانین اثر گذار هستند را، استفاده کند. قوانین میتوانند برای تعیین مسیریابی یک سند، ارزش اعتبار یک فرد یا پیشنهادی برای تشویق برای خرید بیشتر یک محصول مورد استفاده قرار بگیرند.
رابط کاربر. هنگامیکه مراحل فرآیند نیاز به تعامل با افراد برای جمع آوری اطلاعات یا برای تعریف یک وظیفه که باید به صورت دستی انجام شود، دارند، یک رابط کاربری مورد نیاز است. به این ترتیب، یک رابط کاربری جزئی است که در مجموعه ای شامل قطعات مونتاژ شده برای کار در یک برنامه توسط فناوری اتوماسیون فرآیند BPM قرار میگیرد. اجزای رابط کاربری میتواند بر پایه تعامل ضمنی توسط وب سرویسها، قوانین کسب و کار و یا دادههای مورد نیاز برای مراحل یک فرآیند، به طور خودکار تولید شوند. هم چنین اجزای رابط کاربری میتواند توسط کاربران و توسعه دهندگان با استفاده از انواع ابزارها ایجاد شود.
ابزارهای مدلسازی وارکستراسیون. ابزارهای مدلسازی و ارکستراسیون در سطوح مختلفی از BPMS مورد استفاده قرار میگیرند. مرکز یک BPMS معمولاً محیطی برای مدلسازی مورد استفاده در تعریف مدلهای فرآیند کسب و کار یا خدمات تنظیم و ارکستراسیون است. مدلسازی میتواند برای ایجاد خدمات و رابط کاربری مورد استفاده قرار بگیرد. هم چنین مدلسازی میتواند برای تعریف و یکپارچه سازی و نقشه برداری اطلاعات از یک منبع به منبع دیگر مورد استفاده قرار بگیرد.
ابزارهای شبیه سازی. به منظور درک جریان کار از طریق یک فرآیند کسب و کار پیشنهاد شده، ابزارهای شبیه سازی میتوانند استفاده شوند. فرضیاتی در مورد مقدار ورودیهای هر فرآیند و مدت زمانی که هر مرحله فرآیند به طول میانجامد ساخته میشود. به این طریق میتوان تنگناها یا حوزههای کلیدی برای بهینه سازی را یافت. این حوزههای کلیدی میتواند برای پیدا کردن مشکلات در اوایل پیاده سازی یا تایید اعتبار فرضیات، از نزدیک تحت نظارت قرار بگیرد.
مخازن فرآیند و مدل. هنگامیکه مدلها ایجاد شدند باید در مخازنی که به آنها اجازه میدهد توسط گروه بزرگی از افراد دیده و به اشتراک گذاشته شوند، ذخیره شوند. در هر برنامه بزرگ تطبیق BPM، برخی فرآیندها بارها و بارها استفاده میشوند. اجزای این فرآیندها باید در یک محل مرکزی ذخیره شوند و در مدلهای فرآیند کسب و کار دیگر مورد استفاده مجدد قرار بگیرند.
مخازن وب سرویسها. برای اتصال مراحل فرآیند کسب و کار و واسط کاربری برای درخواست خدمات، توانایی یافتن خدمات، درک آن چه انجام میدهند و شناسایی دادههایی که از طریق آنها ارسال و بازیابی میشوند، حائز اهمیت است. مخازن وب سرویس حاوی اطلاعاتی در مورد واسط و قابلیتهای خدمات و برنامههای کاربردی اساسی که سرویسها در زمان اجرا به آنها متصل میشوند، است.
ابزارهای یکپارچه سازی. برای یک فرآیند کسب و کار وجود دو سیستم که به روشی خاص با هم کار کنند غیر معمول نیست. شاید یک سفارش خرید باید از برنامه CRM به ERP انتقال یابد. غالباً، BPMS شامل توانایی انجام چنین یکپارچه سازی نیست و بنابراین ابزارهای یکپارچه سازی دیگر برای ایجاد قابلیت مورد نیاز باید استفاده شوند. پس ابزارهای BPM سرویسهایی که یکپارچه سازی تعریف شده توسط ابزارهای یکپارچه سازی را انجام میدهند را استفاده میکنند. به این ترتیب، یکپارچه سازیهای خاص به اجزای مورد استفاده توسط تکنولوژی BPM تبدیل میشوند.
مدیریت وظیفه متمرکز. یکی از تحولات مهم در مدل فرآیند کسب و کار زمانی رخ میدهد که یک برنامه نرم افزاری از شخص میخواهد وظیفه ای را انجام دهد. این که کاری که باید انجام شود به اندازه کافی توصیف شود و نتایج انجام کار ثبت شود، حیاتی است. یک کاربر ممکن است از برنامههای کاربردی فرآیند کسب و کار مختلفی درخواست انجام کار دریافت کند. اجرای مدیریت وظیفه متمرکز یک صندوق ورودی واحد که تمام درخواستهای برنامه فرآیند کسب و کار به آن فرستاده میشود ایجاد میکند، که نظارت و اجرای آن وظایف را آسان میکند.
ابزارهای نظارت بر فعالیت و فرآیند. هنگامیکه یک برنامه کاربردی با استفاده از BPMS ایجاد شد، نظارت بر مدل فرآیند کسب و کار در طول اجرا حائز اهمیت است. توسط نظارت بر فعالیتها در مراحل خاص، نه تنها میتوان فعالیتهای تکنولوژیکی سیستم مانند خواندن یا نوشتن پایگاه داده یا ترافیک شبکه را نظارت کرد، بلکه میتوان پیشرفت فرآیند کسب و کار مثل تعداد سفارشات خرید ایجاد شده یا درخواستهای خدمات مشتری گرفته شده را نیز نظارت کرد. سیستمهای ایجاد شده بر اساس مدلهای فرآیند کسب و کار گام بزرگی در راه رسیدن به وعده نظارت بر فعالیتهای کسب و کار، پردازش رویدادهای پیچیده، تجزیه و تحلیل پیش بینی شده و شبیه سازی بر میدارند.