مسئولیت اجتماعی عنوان صفحه

مسئولیت اجتماعی(CSR)

همه‌ی ما در قبال جامعه‌ی که در آن متولد شده و رشد یافته‌ایم، مسئول هستیم. مسئولیتی که جنبه‌ی اجتماعی داشته و می‌تواند به شکل فردی (Social Responsibility)، در قالب سازمان‌های دولتی (Organization Social Responsibility) و یا در ساختار شرکت‌ها و مجموعه‌های خصوصی (Corporate Social Responsibility)ایفا گردد. ما در این‌جا به انجام مسئولیت اجتماعی به‌عنوان اخلاقی‌ترین وجهه‌ی یک سیستم اداری یا تجاری در بدنه‌ی یک مجموعه‌ی خصوصی می‌پردازیم. چرا که در حقیقت زمانی که مجموعه‌ای به‌طور داوطلبانه در راستای ساخت جامعه‌ا‌ی بهتر گام برمی‌دارد، ایفا کننده‌ی مسئولیت اجتماعی خویش در قبال جامعه و مردمی ‌است که فرصت رشد را به او داده‌اند. مسئولیتی که می‌تواند در سه رکن زیست محیطی، خیرخواهانه و اخلاقی اجرا شود و این مهم به عواملی چون اهداف اخلاقی، توان اجرایی، چشم‌اندازهای شرکت و.... بازمی‌گردد.

داستان موفقیت شبکه فردا به روایت گابریک و از زبان خانم پریسا احمدزاده؛ معاون مشارکت‌های مردمی و خدمات حمایتی گابریک

داستان موفقیت شبکه فردا به روایت گابریک و از زبان خانم پریسا احمدزاده؛ معاون مشارکت‌های مردمی و خدمات حمایتی گابریک


داستان موفقیت شبکه فردا به روایت گابریک و از زبان خانم پریسا احمدزاده؛ معاون مشارکت‌های مردمی و خدمات حمایتی گابریک

گابریک کجاست؟

گابریک فعالیت خود را از سال 1385 به‌عنوان سازمانی مردم‌نهاد باهدف آموزش و اطلاع‌رسانی درزمینه‌ی دیابت آغاز کرده است. تلاش این سازمان تصحیح نگاه جامعه به موضوع دیابت و خارج شدن این مفهوم از قالب تهدید و نگرانی‌ست تا آن‌جا که شناخت بیشتر از آن، به‌سلامت و رشد انسان‌ها کمک کند. این سازمان مردم‌نهاد 5 مأموریت را برای خود قائل است که به ترتیب شامل موارد زیر هستند:

  • آموزش به عموم مردم برای پیشگیری از دیابت
  • آموزش به افراد دیابتی برای پیشگیری از بروز عوارض دیابت
  • آموزش به جامعه‌ی پزشکی و پیراپزشکی برای ارائه خدمات بهتر
  • خدمات حمایتی به افراد دیابتی در مناطق محروم
  • دفاع از حقوق مبتلایان به دیابت

شروع همکاری گابریک با شبکه فردا

گابریک برای پیاده‌سازی ابعاد مختلف مأموریت‌هایی که به آن اشاره شد، به سیستمی یکپارچه، منظم و دقیق احتیاج داشت، او تا سال‌ها اطلاعات خود را هم‌زمان به‌صورت کاغذی و در فایل‌های سنگین اکسل نگهداری می‌کرده است که پرریسک، زمان‌گیر و با خروجی‌های نامعتبر بودند در سال 1393 همکاری بین این سازمان و شبکه فردا صورت گرفت که ماحصل آن ارائه‌ی سیستم MIS به این سازمان مردم‌نهاد بود؛ در ادامه به برخی از آورده‌های این سیستم در تحقق هر چه‌بهتر مأموریت‌های این سازمان اشاره خواهد شد.

سازمان‌دهی اطلاعات

یکی از عمده فعالیت‌های گابریک آموزش رایگان به سه گروه هدف خود یعنی (افراد دارای دیابت نوع 1و2 در کنار افراد مبتلابه دیابت دوران بارداری) است، که هرکدام آموزش‌های مختص به خود را دریافت کرده و حتی در مورد دیابت نوع 1 گروه کودکان از بزرگ‌سالان تفکیک شده‌اند و والدین آن‌ها نیز از آموزش جداگانه‌ای برخوردارند. چراکه پذیرش این موضوع، رفتار مناسب با کودک دیابتی، تنظیم رژیم غذایی درست، چگونگی تست قند، تزریق انسولین و... همگی ازجمله مواردی‌اند که نیاز به آموزش دارند و گابریک از آغاز در این مقام ظاهرشده است. فهرستی به‌روز از نفرات و تعداد ساعاتی که هرکدام از آن‌ها آموزش دیده‌اند، به همراه امکان بررسی تأثیر این آموزش بر روی روندی که آن‌ها طی کرده‌اند بنا بر میزان و مقادیر دارویی هر یک و یا وضعیت ثبت‌شده‌ی تست قند خون‌ها یکی از نتایج استفاده از سیستم MIS شبکه فردا بوده که در حقیقت نظم دهی به داده‌ها و امکان جستجو در آن‌ها را به‌راحتی برای گابریک فراهم ساخته است.

پویایی سیستم MIS

مزیت دیگر MIS برای گابریک امکان توسعه‌ی این سیستم است، یعنی هم‌زمان با نیازمندی‌های جدید سازمان، بستر مناسب برای برآورد موضوع  فراهم ‌ساخته می‌شود. مثال مناسب در این زمینه می‌تواند موضوع مشاوره باشد. امری که بعد از بحث آموزش، احساس نیاز به آن پیدا شد. در حال حاضر تعداد ساعاتی که افراد مشاوره گرفته‌اند، بیشترین موضوعات مورد بحث در جلسات مشاوره و..... در سیستم MIS نظم دهی شده و از سوی دیگر قابلیت سرچ مواردی چون تعداد جلسات مشاوره در یک بازه زمانی خاص وجود دارد که از آن‌ها می‌توان خروجی اکسل نیز تهیه کرد و این امر به گابریک در تهیه‌ی گزارش‌های سالانه کمک بسیار زیادی می‌کند.

بهره‌گیری از MIS در تعاملات حرفه‌ای برون‌سازمانی

گابریک از حامیان مالی خود تحت عنوان همیاران یاد می‌کند. این سازمان بنا به شاخص‌های: مبلغ حمایت، تعداد دفعات آن و تازگی حمایت؛ حامیان مالی حقیقی خود را به هفت گروه تقسیم کرده که با هرکدام از آن‌ها شیوه‌ی تعاملی خاصی را در نظر گرفته است. در این پروسه MIS به گابریک کمک کرده تا به شناسایی افراد با توجه به معیارهای نام‌برده در کم‌ترین زمان ممکن اقدام کند و به‌راحتی آن‌ها را در دسته‌بندی موردنظر قرار دهد. امری که در سازمان‌های مردم‌نهاد، بسیار حائز اهمیت بوده و درواقع شریان اصلی حیات آنان است.

همچنین با تعریف پیامک خودکار در MIS بسیاری از تعاملات سازمان با مخاطبان خود از همین طریق انجام می‌پذیرد. از ارسال کد عضویت گرفته تا تاریخ ثبت‌نام کلاس متقاضیان دوره‌های آموزشی و ثبت واریزی برای همیاران گابریک که همین موضوع سازمان را از تشکیل گروه‌های واتس‌اپی، ارسال پیام‌های پرریسک برادکست و.... آزادکرده است.

 اطلاعات آماری و گزارش‌های خروجی

یکی دیگر از فواید MIS برای گابریک آمارهای و گزارش‌های خروجی سیستم است که سازمان در بسیاری از موارد از آن‌ها برای ارائه‌های خود بهره می‌گیرد. گزارش ساز در ذیل همین امکان قرار دارد که با مقادیر مختلف می‌توان سنجه‌های مختلفی را از اطلاعات صورت داد و این خود زحمت تنظیم داده‌ها، معنا سازی آن‌ها، ساخت نمودار و.... را از روی دوش گابریک برمی‌دارد. به‌عنوان مثال در زمینه‌ی ارائه‌ی اطلاعات آماری، در بخش همیاران با ثبت اولین پرداختی هر شخص، فرمی ثبت می‌شود که ازاین‌پس تراکنش‌های فرد مربوطه در آن ذخیره‌شده و به این طریق می‌توان مجموع حمایت‌های او را در طی سال مشاهده کرد و حتی در صورت تداوم حمایت وی مجموع حمایت سال‌به‌سال او را نیز رصد کرد.

پشتیبانی همه‌روزه و پاسخگو

ارتباط گابریک با شبکه فردا از طریق تیکت بوده که معمولاً در کم‌ترین زمان به آن پاسخ داده می‌شود بااین‌وجود در بسیاری از موارد که موضوع نیازمند تحلیل و یا توضیح بیشتر است امکان مذاکره‌ی تلفنی وجود داشته و غالباً نتیجه‌ی آن به جهت ثبت فرآیند به‌صورت تیکت درمی‌آید. شاید بتوان گفت پاسخگو بودن شبکه فردا بهترین اتفاق این تجربه‌ی همکاری‌ست که آن را همواره برای ما توأمان با آرامش و اطمینان می‌سازد.

 

 

نمایش منو ها در صفحه

مسئولیت اجتماعی