معماری اطلاعات - IA

دید سه بعدی از یک سیستم اطلاعاتی، پیاده سازی بر اساس نحوه به اشتراک گذاری اطلاعات و پشتیبانی های لازمه

معماری اطلاعات


معماری اطلاعات

معماری اطلاعات Information Architecture 
۱. ترکیبی از سازمان، برچسب زدن، و طرح پیمایشی در بین یک سیستم اطلاعاتی .
۲. طراحی بنیادین یک فضای اطلاعاتی بمنظور آسان کردن تکمیل وظایف و دسترسی شهودی به محتوا .
۳. هنر و علم ساختاربندی و طبقه بندی وب سایت ها و اینترانت برای کمک به مردم تا اطلاعات را بیابند و مدیریت کنند .
۴. یک دیسیپلین ضروری و مجموعه ای از تکرار و تمرین، که بر آوردن اصول طراحی و معماری به نمای دیجیتالی متمرکز شده است .

"معماری اطلاعات پروسه ی  طراحی دسترسی به اطلاعات است؛"
"بطوریکه کاربران بتوانند به دیدگاه خود در پیمایش سریع و سازنده سایت اتکا کنند."

مدیریت محتوا
مدیریت محتوا و معماری اطلاعات واقعا دو روی یك سكه هستند. IA (معماری اطلاعات) یك " تصویر لحظه ای"  یا  دید سه بعدی از یک سیستم اطلاعات را به نمایش می گذارد. درحالیكه  CM (مدیریت محتوا) یك دید زمانی را با نشان دادن اینكه چطور اطلاعات در داخل ، اطراف و خارج از همان سیستم در طول زمان جریان می یابند را نمایش می دهد. مدیران محتوا با پیامدهای مالكیت محتوا و یكپارچگی  سیاست ها، پردازش و تكنولوژی ها سر و كار دارند تا یك محیط انتشار دینامیكی را پشتیبانی کنند .

مدیریت دانش
مدیران دانش ابزار، سیاستها، و انگیزه ها را بمنظور تشویق افراد برای به اشتراک گذاشتن چیزهایی كه می دانند، توسعه می دهند. بوجودآوردن همکاری محیط دانش به معنی طناب محکم احاطه کننده پیامدهاست که فرهنگها را متحد می کند مانند " انباشتن اطلاعات ".

آیا به معماری اطلاعات نیاز داریم ؟
طراحی معماری اطلاعات یک مهارت نیست ، که بتوانید با گرفتن یک نصف روز سمینار آن را بدست آورید. یک نظم عمیق واقعی وجود دارد . معماری اطلاعات به بازی های دو و شطرنج شباهت دارد . یک دقیقه آموزش برابر یک عمر ماهر شدن است. مسئولیت ما بعنوان معمار اطلاعات، ادامه این خواهد بود که بیاموزیم چگونه کارهایی که می خواهیم سریعتر و بهتر انجام شود، را انجام دهیم و سپس دانش و تجربیات خود را با اطرافیان مان به اشتراک بگذاریم . مخصوصا در سازمان های بزرگ کسانی که  بعنوان معمار اطلاعات همه منظوره اغاز بکار کردنند، جذب جایگاههای خاصی که تواناییشان را با نیازهای سازمانشان تطبیق می دهد، می شوند. در اینجا تعداد کمی از عنوان هائی که امروزه وجود دارد بیان می شود :

تعداد زیادی  از گونه های ممکن و سطوح متفاوت وجود دارد، معمار اطلاعات می تواند به وسیله ی موارد زیر تخصصی گردد:

  • خطوط صنعتی ( مثلا سرویس های مالی، صنعت اتومبیل )
  • حوزه وظیفه مندی ( مثلا منابع انسانی، مهندسی، بازاریابی )
  • نوع سیستم ( مثلا اینترانت ها، وب سایتها، اکسترانت ها، مجله های انلاین، کتابخانه های دیجیتال، نرم افزار، جامعه انلاین )
  • مخاطبین ( مثلا دارندگان تجارت جزئی، معلمین مدرسه ابتدایی، دانشمندان موشک، نوجوانان، پدر و مادر بزرگان )

معماری اطلاعات نباید در رده بندی ها، موتورهای جستجو و یا هر چیز دیگری که به کاربر کمک می کند تا اطلاعات را در سایت پیدا کند، محصور شود. معماری اطلاعات با کاربران شروع می شود و علت اینکه برای اولین بار به سایت می آیند اینست: یافتن اطلاعاتی که نیاز دارند.

دانلود و نمایش فیلم های مربوط به مدیریت فرآیند کسب و کار

« معماری سرویس گرا                                                                                                   مدیریت دانش (KM) »