چه شاخه هایی از فناوری BPM وجود دارد؟

تفاوت در روش استفاده از فناوری BPM دو دسته اصلی را مشخص می کند:1- فناوری برای توصیف فرآیند کسب و کار برای بیان ساختار.2-فناوری برای خودکارسازی فرآیند کسب و کار به برنامه های مبتنی بر فرآیند کسب و کار اجازه می دهد تا بر پایه توصیف فرآیندها توسعه یابند.

چه شاخه هایی از فناوری BPM وجود دارد؟


چه شاخه هایی از فناوری BPM وجود دارد؟

در حال حاضر امکان ایجاد یک طبقه بندی ساده که دسته بندی و درک فناوری BPM را تسهیل کند، وجود دارد. هدف از تعریف و توضیح این طبقه بندی ها کاهش سردرگمی و درک سریع است. اگر موفق شویم، پس از آن، با استفاده از طبقه بندی ها به عنوان یک راهنما، هر کسی قادر خواهد بود سوالاتی را که هدف هر فناوری BPM در حال ارزیابی را روشن می کند مطرح کند و پاسخ دهد. برای اشکال بسیاری از فناوری ها، این یک کار ساده است. در دنیای BPM، هم هدف و هم عملکرد فناوری به روش آزاردهنده ای با هم تداخل دارند.

اغلب فناوری های BPM با اجازه دادن به افرد برای استفاده از آن در توصیف یک مدل فرآیند کسب و کار شروع می شوند. همان طور که از تجزیه و تحلیل قبلی خود می­دانیم، این مدل فرآیند کسب و کار ممکن است چگونگی تعامل دپارتمان های یک شرکت را توصیف کند یا می تواند توضیح دهد یک گروه چگونه سفارش خرید ایجاد می کند. استفاده از فناوری های مختلف برای حوزه های مختلف مدلسازی غیر معمول نیست.

هنگامی که یک مدل کسب و کار ایجاد شد، می تواند برای مونتاژ اتوماتیک یا ایجاد برنامه های کاربردی که می تواند به اجرای فرآیندهای کسب و کار کمک کند، مورد استفاده قرار بگیرد.

تفاوت بین دو روش استفاده از فناوری BPM است که دو دسته اصلی زیر را مشخص می کند:

  • فناوری برای توصیف فرآیند کسب و کار برای بیان ساختار فرآیندهای کسب و کار مورد استفاده قرار می گیرد.
  • فناوری برای خودکارسازی فرآیند کسب و کار به برنامه های مبتنی بر فرآیند کسب و کار اجازه می دهد تا بر پایه توصیف فرآیندها توسعه یابند.

در حالی که جداسازی فناوری BPM به این دو دسته شروع خوبی است، 4 بعد دیگر که می تواند به روشن شدن هدف یک فناوری خاص کمک کند، وجود دارد.

مدل ها: کلیدی برای فهم

با تمرکز روی هدف، سطح جزییات و نوع ارکستراسیون مدل هایی که در فناوری BPM استفاده می شوند، می توانیم آن چه که آن فناوری برای آن استفاده می شود را به سادگی دسته بندی کنیم. این روش حتی وقتی یک راه حل فناوری BPM شامل مجموعه پیچیده ای از فناوری ها برای نیازهای مختلف در نظر گرفته شده اند نیز کار می کند.

در این جا اصطلاحات بنیادی فناوری توصیف شده اند. دو بعد اول پیش تر در بخش "مدلسازی فرآیند کسب و کار چیست؟ " پوشش داده شده اند.

هدف. منظور از هدفِ مدل نوع دانش تحت نظر گرفته شده و راهی است که مدل به استفاده از آن اشاره می کند. 2 دسته هدف اغلب مدل ها را شرح می دهند:

  • مدل های توصیفی که برای شرح دادن هدف و ماهیت فرآیندها به عنوان راهی برای برقراری ارتباط ایده ها بین افراد مورد استفاده قرار می گیرند.
  • مدل های اجرایی که برای توصیف فرآیند و جمع آوری خودکار راه حل ها مورد استفاده قرار می گیرند.

مدل های توصیفی لزوماً اجرایی نیستند. تمام مدل های اجرایی، توصیفی هستند، اگرچه برخی از انواع مدل های اجرایی بیشتر بر جزییات تمرکز دارند تا ساده سازی ارتباطات.

سطح تمرکز. سطح تمرکز مدل که قبلاً توضیح داده شد، نشان می دهد چه فعالیت ها و اشیائی در مدل شرح داده شده است. تمرکز مدلسازی در فناوری های مربوط به BPM به طور گسترده ای متفاوت است و به دسته های زیر تقسیم می شود:

  • مدل ها با تمرکز سازمانی برای مدلسازی ساختار سطح بالای شرکت توسط معماران سازمانی مورد استفاده قرار می­گیرد. موارد موجود در مدل سازمانی ممکن است شامل مفاهیمی در مقیاس بزرگ مانند پردازش حقوق دستمزد، تامین مالی، استخدام یا ساختار مفصل تری مانند چارت سازمانی برای بخش ها باشد.
  • مدل با تمرکز فرآیند بر وظایف یا مراحل فرآیند که برای برخی فعالیت های کسب و کار باید انجام شوند متمرکز شده است.
  • مدل با تمرکز کار مدل هایی هستند که بر توصیف ساختار، جریان منطقی و الگوریتم ها متمرکز شده اند و به وظایف خاصی مرتبط هستند.

ارکستراسیون. بعد سوم مربوط به نوع ارکستراسیون توصیف شده توسط مدل است. مدل های فرآیند کسب و کار، به ویژه مدل های اجرایی، تمایل به توصیف ارکستراسیون اجزای مختلف در سطوح مختلف برنامه ریزی فرآیند کسب و کار دارند. این امکان وجود دارد که یک تکنولوژی خاص ارکستراسیون را در بیش از یک سطح انجام دهد. با نگه داشتن این سطوح در ذهن، امکان جلوگیری از سردرگمی درباره کار یک تکنولوژی خاص وجود دارد.

  • جریان های نمایش شامل تعامل بین کاربر و اجزای مختلف رابط کاربری و دیگر اجزای برنامه های کاربردی است.
  • ارکستراسیون سرویس ­ها در لایه میان افزار برنامه های کاربردی مشغول  نوعی هماهنگی هایی است که در زمانی که یک فرآیند فعالیت های یک مجموعه از وب سرویس­ها را هماهنگ می کند اتفاق می افتد، است. بسیاری از راه حل های فناوری BPM در این لایه جای می گیرند.
  • جریان کار بشری درگیر ارکستراسیون فرآیندی که شما در داخل یک وب سرویس یا داخل یک برنامه سازمانی مشاهده می کنید، است.
  • جریان داده انواع ارکستراسیون های اتفاق افتاده در لایه ی پایگاه داده از طریق مکانیسم هایی مانند محرک پایگاه داده را در بر می گیرد. این امر به طور معمول مورد تمرکز فناوری BPM قرار نگرفته است.

این سه بعد یعنی هدف، سطح تمرکز و ارکستراسیون، یک ماتریس پراکنده که می تواند برای توصیف مورد استفاده قرار گیرد، ایجاد می کند و هر فناوری BPM را به شیوه ای مفید به سرعت مقایسه می کند. ماتریس پراکنده است، زیرا ترکیب های خاصی هستند که معنی را ایجاد نمی کنند(مانند مدل های توصیفی و سطح 4 یا بالاتر از دامنه فناوری)، یا هنوز مورد توجه توسعه دهنده قرار نگرفته اند.

هنگام مواجهه با یک فناوری BPM جدید، اگر شما سوالات زیر درباره مدل و تمرکز را بپرسید، می تواند از سردرگمی شما جلوگیری کند و درک سریع چیزی که فناوری برای آن در نظر گرفته شده را ممکن سازد.

  • این فناوری برای توصیف فرآیند استفاده می شود یا برای خودکارسازی فرآیند؟
  • سطح تمرکز مدل ها چیست: سازمانی، فرآیند یا وظایف؟
  • چه سطحی از ارکستراسیون توسط این فناوری قابل انجام است؟

توجه داشته باشید که سوال در مورد سطح تمرکز می تواند هم برای توصیف فرآیند و هم برای خودکارسازی فرآیند پرسیده شود. سوال در مورد ارکستراسیون فقط به تکنولوژی خودکارسازی فرآیند مربوط می باشد.

با این ابعاد موجود، امکان تشریح انواع مختلف فناوری های BPM موجود با درجه بالاتری از دقت و وضوح وجود دارد. جدول 1 نشان می دهد چگونه فناوری های خاص که توصیف خواهیم کرد، با ابعاد استفاده شده در توصیف مدل های فرآیند کسب و کار متناسب است.

چگونگی دسته بندی فناوری های BPM توسط استفاده از مدل های آن ها

دانلود و نمایش فیلم های مربوط به مدیریت فرآیند کسب و کار

« BPM و فناوری تعاملی                                                                                                چه عملکرد و اجزایی تشکیل یک مجموعه BPM کامل را می دهد؟ »